domingo, 22 de maio de 2016

Siu Lin Tau revisitado - Siu Lin Tau Revisited



     (SiJo Ip Man executando Wu Sau na forma Siu Nim Tau)
(Sijo Ip Man  doing Wu Sau in the Siu Nim Tau form)

Siu Lin Tau - ou Siu Nim Tao, Siu Nim Tau, ou Siu Lim Tau,ou mesmo Siu Lum Tao, 小念頭,  traduzido para o inglês como ''Small Ideas'', ou ''Little Imagination'' - é a forma mais importante de todo o sistema Wing Chun e a que eu, particularmente, mais gosto de praticar. A razão pela qual ela é a mais importante de todo o sistema é que ela nos dá as funções e as ''mãos'' mais básicas de todo o sistema Wing Chun e que serão vistas ou revistas ao longo de todas as outras formas subsequentes. Além do mais, permite-nos focar a atenção e a concentração em cada movimento.

Siu Lin Tau - or Siu Nim Tao, Siu Nim Tau, or Siu Lim Tau, or even Siu Lum Tao,( 小念頭 ) translated into English as '' Small Ideas '' or '' Little Imagination '' - is the most important form of all Wing Chun system and I particularly like so much to practice. The reason why it is important for the entire system is that it gives the functions and most basic 'hands'  of all Wing Chun and to be seen or stand over all subsequent forms. Moreover, it allows us to focus attention and concentration in every movement.

No entanto, a forma é só a forma. Uma sequência de movimentos listados em determinada ordem -á qual no Brasil chamamos informalmente de rotina, forma ou mesmo ''kati'' ( um suposto termo chinês para o KATA japonês), em várias escolas de kung fu tradicional - Mas que, sem entender as razões pelas quais cada movimento é executado da forma que é executado, o praticante não terá toda a compreensão dos seus ''porquês'', muito menos saberá como extrair a técnica para aplicação, seja em combate livre,quanto em Chi Sau, Lap Sau, etc....

However, the form is only the form. A sequence of movements listed in a certain order which - informally called in Brazil  ''routine'', ''Form'' , or even '' kati '' ( a supost chinese version to KATA in Japanese) in various schools of traditional kung fu - but that, without understanding the reasons why each movement is executed the way it is run, the practitioner will not have any understanding of the 'whys', much less know how to extract the technique for application, whether in free sparring, as in Chi Sau, Lap Sau, etc ....

Ao longo dos anos, a medida em que SiFu me ensinava, fui percebendo que a compreensão daquilo que chamamos de ''conceitos'' inerentes ao sistema, não mudam de pessoa para pessoa,mas a forma como os movimentos são executados, sofrem ligeira modificação estilística, em um ou outro momento, mesmo entre membros de dentro de um determinado clã. Por exemplo, no nosso clã , da linhagem oriunda de Sitaaigung Duncan Leung, vários de seus alunos e alunos de seus alunos,ao longo dos anos, compreenderam os conceitos inerentes, embora ao executar a forma, apresentem ligeira diferenciação de um para outro... Por isso, não há ''certos'' ou ''errados'' nas diferentes formas de execução das rotinas do sistema Wing Chun; O ponto mais importante é saber como interpreta-las ou ao menos entender como interpretá-las para que a aplicação seja coerente dentro dos conceitos do sistema.

Over the years, the extent to which  my SiFu taught me, I realized that the understanding of what we call '' concepts '' inherent in the system, do not change from person to person, but the way the movements are performed, suffer slight modification stylistic at one time or another, even among members within a particular guild. For example, in our clan, lineage coming from Sitaaigung Duncan Leung, several of his students and students of their students over the years, understood the inherent concepts, although the run way show slight differentiation from one to another .. . Therefore, there is no 'right' or 'wrong' 'in different forms of execution of the routines of the Wing Chun system; The most important point is how to interpret them or at least understand how to interpret them for the application to be consistent within the system concepts.




Isso - e por isso mesmo - dentro do que chamamos de Mo Lam é bastante comum. A forma como cada pessoa expressa seu kung fu é dada através de observações muito particulares e parte de uma interpretação pessoal, mesmo tendo um mesmo tipo de ''instrução''. Como dito aqui em outras postagens, mais importante que ''decorar'' a sequência, é ter a compreensão do que cada movimento significa e das suas possibilidades. E é isso o que vamos discutir aqui...

This - and therefore - within what we call Mo Lam is quite common. The way each person expresses his kung fu is given through very particular observations and part of a personal interpretation, even though the same type of '' education ''. As stated here in other posts, more important than '' decorate 'the sequence is to have the understanding of what each movement means and its possibilities. And that's what we will discuss here ...

Conceitualização

De forma resumida - pois já abordei esse assunto aqui antes - a forma por sí só não significa nada além de um sequencial de movimentos. Semelhante ao que acontece com o nosso alfabeto ocidental, onde cada letra, isoladamente não possui valor de compreensão gramatical por sí só, cada movimento isolado da forma não possui valor de aplicação para a luta, a menos que seja reagrupado com outros movimentos a fim de criar a técnica em sí. Isso significa que quando eu utilizar por exemplo, Gun Sau, eu terei de juntar á esse movimento, alguma movimentação de base ou outra movimentação, seja ofensiva ou defensiva, de forma simultânea e que poderá originar um contra-golpe, ou um recuo mais protegido, me reposicionando para uma nova investida, etc, etc...Só ai, a técnica em sí aparecerá.
Como SiFu fala em seu Livro;

 - ''A forma Siu Lin Tau está dividida em três partes e (ao todo), possui 108 movimentos que quando estudados ou recombinados em pequenos grupos, dão origem á centenas de técnicas.''

SiFu sempre diz que a forma é como se fosse um ''livro''. Um dicionário de elementos técnicos e seus posicionamentos dentro de um contexto conceitual e simbólico. Sendo assim, tudo o que sabemos é que um movimento como Fuk Sau executado na forma, será tudo menos da forma exata que é executado na forma, desde que entendamos sua função, seus ''porquês'' .


conceptualization

Briefly - because I have raised this issue here before here in the blog - the form by itself does not mean anything but a sequential movements. Similar to what happens to our Western alphabet where each letter alone has no value grammatical understanding by itself, every single movement of the form does not have investment value for the fight, unless regrouped with other moves to create the technique in sí. This means that when I use for example, Gun Sau, I'll have to will join this movement, some basic drive or another drive, either offensive or defensive, simultaneously and that can lead to a counter-coup, or a sheltered retreat , repositioning me for a new attack, etc, etc ... Only there, the technique appears sí.
As SiFu speaks in his book;

 - '' The Siu Lin Tau form is divided into three parts and (in all), it has 108 movements when studied or recombined in small groups, give rise to the hundreds of techniques. ''

SiFu always says that the shape is like a '' book ''. A dictionary of technical elements and their positions within a conceptual and symbolic context. So all we know is that a movement like Fuk Sau executed in form, everything will be less the exact form that runs on the way, since we understand their function, their 'whys'.


( Rara imagem de Bruce Lee executando Siu Nim Tao)
( Rare footage - Bruce Lee doing Siu Nim Tau)



Analisando a forma Siu Lin Tau dividia em três partes



A primeira parte da forma Siu Lin Tau nos dá a noção de como cobrir toda a parte superior do corpo. Ao executarmos a linha central com Seung Gahn Sau e Seung Tan Sau, estamos 'marcando' o que chamamos de 'Linha central' e formando o que conveniente chamamos de quadrantes; (lados superiores esquerdo e direito,e lados inferiores esquerdo e direito). Uma curiosidade;  Em Hong Kong, nos anos 50, alunos de Si Jo Ip Man utilizavam de um bastão fincado no solo de forma vertical, para dar essa referência.

 A primeira parte da forma tem por intuito criar uma memória muscular para que seu corpo assimile posicionamentos e energias ( leia-se aqui, o esforço ou ''pressão'' em dado sentido e direção) e você não tenha que pensar na hora de executar esses posicionamentos. Por isso mesmo, a base - Yee Jii Kim Yeung Mah - deve ser imóvel durante toda a sua execução, para propiciar que não haja interferências no foco mental. Quando você abrir a forma, deve-se fazer a base, sem dar ''pulinhos'', ou inclinar pra frente e para trás do corpo, ou olhar para baixo. Deve-se sempre estar olhando para frente, e deve imaginar que cada movimento deve ser feito retornando o mais rápido para a posição inicial após a sua execução,sem ''telegrafar'' o movimento para o adversário. Por isso a razão do nome ''Pequena imaginação''.

  Esta primeira parte da forma também treina o que chamamos de ''energia de ponte'' através do posicionamento correto do cotovelo e da transmissão de energia pelo próprio cotovelo indo para frente e voltando,mantendo o pulso na linha de centro, em frente ao plexo solar. Por isso, a sequência que chamamos de Saam Paai Fut -  三拜佛 - três reverências á Budah - onde executamos Tan Sau, Wu Sau, Fook Sau, Jat Sau é executada de forma lenta e muito tensa. Essa é a mesma  razão pela qual esta parte é de fundamental importância para a compreensão do exercício de Dan Chi Sau ( 单黐手,  Tang Chi Sau).

Analyzing the form Siu Lin Tau divided into three parts


The first part of the form Siu Lin Tau gives the idea of ​​how to cover the whole upper body. When we run the center line with Seung Gahn Sau and Seung Tan Sau, we are 'marking' what we call the 'axis' and forming what we call convenient quadrants; (Top left and right, and lower left and right sides). A curiosity; In Hong Kong, in the 50s, Si Jo Yip Man students used a stick stuck in the ground vertically, to give this reference.

 The first part of the form is meant to create a muscle memory so that your body assimilates positions and energies (read here, the effort or '' pressure '' in one sense and direction) and you do not have to think of the time to run these positions. Therefore, the base - Jii Yee Kim Yeung Mah - must be property throughout its implementation, to provide that there is no interference with the mental focus. When you open the form, you must make the base without giving 'little hops' or lean forward and back of the body, or look down. You should always be looking forward, and should imagine that every move must be made returning faster to the starting position after running without 'telegraphing' movement to the opponent. So why the name '' Little imagination ''.

  This first part of the form also trains what we call 'energy bridge' through the correct positioning of the elbow and the power transmission by the elbow itself going forward and back, keeping the pulse on the center line in front of the plexus solar. Therefore, the sequence called Saam Paai Fut - 三 拜佛 - three bows will Budah - which perform Tan Sau, Wu Sau, Fook Sau Sau Jat is performed slowly and very tense. This is the same reason why this part is of fundamental importance for understanding the exercise Dan Chi Sau (单 黐 手, Tang Chi Sau).

Ainda na  primeira parte da forma, ela também nos dá a noção de posicionamento correto do soco - Yat Ji Jung Choy - Soco que parte de um proto-posicionamento, á partir do plexo solar e segue com a energia do cotovelo para frente para projetar a força. Daí o aforismo ''O Soco sai do Coração''. ( 拳由心發 (Kuen Yau Saam Faat do cantonês). Nesta primeira parte também aparecem o primeiro tipo de Pak Sau, onde você relaxa a palma e seque para o lado, estapeando com a base da mão até a linha de ombros e o primeiro tipo de golpe com as palmas Din Jeang, que pode ser executado tanto em linha reta,quanto em uma semi-curva de baixo para cima com a mesma região de impacto citada anteriormente.

In the first half of the 'form', it also gives us the notion of correct punch positioning - Yat Ji Jung Choy - Soco that part of a proto-positioning, will from the solar plexus and follows with the energy of the elbow forward to project force. Hence the aphorism 'The Punch comes from the heart' '. (拳 由 心 發 (Kuen Yau Saam in Cantonese). In this first part also appear the first type of Pak Sau, where you relax the back and dry aside, slapping his hand from the base to the shoulder line and the first type of blow with Din Jeang - straight palm, which can run both straight, as for a bottom half curves upward with the same region of impact cited above.




SiFu Chu Song Ting


Segunda parte

Já a segunda parte da forma nos mostra que podemos redirecionar o mesmo tipo de energia do Pak Sau em quatro direções diferentes. Aqui, você poderá executar os movimentos de forma menos tensionada mas com um pouco mais de velocidade. Já que os elementos técnicos podem ser mais associados em combate livre ou em situações de Lap Sau ou Chi Sau.

Nesta parte da forma, também está um conceito muito importante que permeia todo o sistema Wing Chun que e a sua geratriz básica de força, ao executarmos Seung Fak Sau. Muitas pessoas pensam que se trata de um golpe simultâneo para os lados com a ''faca'' da mão. Mas na verdade, não se trata de um ''golpe simultâneo para os lados'', mas sim de ensinar o conceito de forças em direções opostas. ou, seja força explosiva; Uma forma de explosão tende a refletir em direções opostas, de forma que se você exerce força para direita, deve exercer força igual para o lado oposto. De forma que quando fazemos o Pulling and Push hands, ou Soco que puxa e empurra - Jei Choy - por exemplo,  utilizamos força em ambas as mãos, tanto na que está lançando o soco,quanto na que está sendo retraída. È o mesmo tipo de energia utilizada para destravar uma porta difícil de abrir; você cria o apoio com a mão na parede e com a outra puxa a maçaneta da porta no sentido contrário.
Aparece ainda nesta parte um exercício de respiração -Hei Gung, uma provável influência dos exercícios de respiração de estilos de Kung Fu mais antigos.

Second part

The second part of the form shows us that we can redirect the same kind of energy Pak Sau in four different directions. Here, you can perform the movements in a less tensioned but with a little more speed. Since the technical elements may be more associated in free sparring or in situations of Lap Sau or Chi Sau.

In this part of the 'form', it is also a very important concept that permeates the whole Wing Chun system and its basic generative force to execute Seung Fak Sau. Many people think that it is a simultaneous blow to the sides with a '' knife 'hand. But in fact, this is not a '' simultaneous blow to the side '', but to teach the concept of forces in opposite directions. or be explosive force; A form of explosion tends to reflect in opposite directions, so that if you exert force to the right, must exert force equal to the opposite side. So that when we do Pulling and push hands, or Soco pulling and pushing - Jei Choy - for example, we use power in both hands, both in that it is launching the punch, as in being retracted. It is the same type of energy used to unlock one door difficult to open; you create the support with the hand on the wall and the other pulls the door handle in the opposite direction.
Still appears in this part a breathing exercise -Hey Gung, a probable influence of breathing exercises of Kung Fu older styles.

A terceira parte

A terceira parte da 'forma' é executada de forma relaxada e com uma velocidade normal. Ela nos ensina á retornar á uma posição inicial, após irmos de um ponto á outro ,quando executamos Tan Sau, Ganh Sau e voltamos para Kau Sau ( aqui em outras linhagens as divergências são mais aparentes nos termos, algumas linhas chamam esse movimento de Ton kiu Sau, outras Tan Sau, outras Gau Sau, etc...etc...) mas de fato,  essa é uma das primeiras ''mãos de emergência'' que aparecem ainda na primeira forma do Sistema Wing Chun antes mesmo do Biu Je. Aparecem ainda um segundo Pak sau, saindo á frente 45 graus, cuja a aplicação  é totalmente diferente do primeiro Pak Sau visto no fim da primeira parte da forma. Bong Sau aparece nesta parte da forma é é talvez o movimento mais conhecido dentre os praticantes de Wing Chun. No entanto, Bong Sau tem por natureza ser um movimento de transição e não um movimento ''estático''. Sua função não é defender nenhum tipo de golpe, nem redirecionar a mão do oponente, mas ''interceptar'' a saída de algum tipo de soco, pressionando e ocupando o espaço antes que a ação do oponente se configure.

A palma baixa lateral, Dai Wang Jeang. o posicionamento das mãos nos golpes de palma em todo o Siu Lin Tau desenha o formato da flor de ameixeira, o que explica uma das razões porque este é um simbolo do sistema Wing Chun...


(Meu Tio-avô de Kung Fu - Sibaakgung - Larry Saccoia executando  Tan Sau Siu Lin Tau)
( My Sibaakgung Larry Saccoia doing Tan Sau in Siu Lin Tau form)


The third part

The third part of the 'form' is performed in a relaxed manner and with a normal speed. It teaches us to return to a starting position after going from one point to another, when we run Tan Sau, Ganh Sau and returned to Kau Sau (here in other strains differences are more apparent under some lines call this Ton movement kiu Sau, other Tan Sau Sau other Gau, etc ... etc ...) but in fact, this is one of the first '' emergency hands '' that still appear in the first form of the Wing Chun system even before the Biu je. Appear is a second Pak sau, going ahead 45 degrees, whose application is completely different from the first Pak Sau seen at the end of the first part of the form. Bong Sau appears in this part of the form and it is perhaps the best known movement from the Wing Chun practitioners. However, Bong Sau has the nature to be a transitional movement and no movement 'static'. Its function is not to defend any coup or redirect the opponent's hand, but '' trap '' to output some sort of punch, pressing and occupying the space before the action of the opponent set.

Low lateral palm, Dai Wang Jeang. the positioning of the hands on the palm blows across the Siu Lin Tau draws the plum flower shape, which explains one of the reasons why this is a symbol of Wing Chun system ...

A forma se encerra com Li Wan Choy, conhecidos popularmente como Socos correntes. A ideia de se terminar a forma com soco corrente nos remete á, uma vez que você tenha saído de uma defensiva e possa contra-atacar, você o faça '''seguindo para frente sem deixar o oponente escapar'', ou seja... Se você encaixa um bom soco no oponente, não deve parar a investida ai; Você deve continuar aproveitando o momento e continuar atacando, seguindo com chute, cotoveladas, etc...etc...o termo mais popular para esse tipo de estratégia é fazer o ''follow up!'',ou seja, continuar atacando...
O estado mental de atenção em cada minimo movimento na forma, mantendo a concentração e o foco mental - como se estivesse mesmo em estado de combate, sempre tentando ao máximo não telegrafar nenhum movimento para seu oponente - é um dos pontos chave na execução correta do Siu Lin Tau e como dito, explicando muito em relação a sua nomenclatura. Por isso, muitos mestres afirmam que podem saber se seus discípulos estão executando a forma de maneira apropriada apenas olhando o rosto deles.

The form ends with Li Wan Choy, popularly known as 'Chain Punches'. The idea to finish the way current punch brings us will, once you get out of a defensive and can counter-attack, you do '' following forward without letting the opponent get away '', that is .. . If you fit a good punch the opponent, should not stop the onslaught there; You should continue taking advantage of the moment and keep attacking, following with kicking, elbowing, etc ... etc ... the more popular term for this strategy is to make the 'follow up!' ', That is, keep attacking. ..
The mental state of attention to every minimum movement in the form, maintaining the concentration and mental focus - as if even in a state of combat, always trying his best not telegraphing no move to your opponent - is one of the key points in the correct implementation of Siu Lin Tau and as said, explaining a lot in relation to its nomenclature. So many teachers say they can know if his disciples are running the form properly just looking at their faces.

Além do explanado neste artigo, muito em relação á forma Siu Lin Tau poderia ser debatido, mas poderemos futuramente estender o assunto nas próximas postagens. Até lá, fiquem com o video abaixo, gravado na semana passada para ser um promocional dos treinos de nosso grupo na Eden - escola de danças e exercícios particulares. Esperamos que gostem e duvidas, entrem em contato ou deixem mensagens aqui mesmo no blog.

Um super abraço.

Besides explained in this article, much in relation to the Siu Lin Tau form could be debated, but we eventually extend it in the next posts. Until then, lets see  the video below, recorded last week to be a promotional training of our group in Eden - school dances and private exercises. We hope you enjoy and doubts, please contact or leave messages here in the blog.

A super hug.








Dido
Discípulo privativo do SiFu Marcos de Abreu

Dido
Private disciple of SiFu Marcos de Abreu

4 comentários:

  1. Muito bom SiFu. Excelente detalhamento do Siu Lin Tau. Ponto muito interessante é a percepção de energias contrárias, princípio físico bastante útil em combate e o Follow Up. Excelente.

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  2. Obrigado pelo comentário Emir. O grande lance Emir é não subestimar nem supervalorizar a forma. È saber a sua função dentro do sistema Wing Chun. Uma vez entendido isso, fica fácil de se começar a entender as suas diferenças, suas similaridades de linhagem para linhagem.
    Muito poderia ser dito, mas deixemos para o futuro...:)

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  3. Dido, brilhante sua percepção quanto ao fato de "aparecerem mãos de emergência" na terceira parte do Siu Nim Tau. Se você tentar expandir ainda mais essa percepção, verá que o mesmo pode acontecer com a primeira parte e o próprio Siu Nim Tau e quando a segunda parte e o Cham Kiu.

    Existem algumas linhagens que inclusive ensinam que as 3 partes do Siu Nim Tau, preparam para o que está por vir nas duas formas seguintes.

    Muito bom o artigo. ABS.

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    1. Obrigado pela visita Adriano.
      SiFu Wong shun Leung dizia que as três formas do sistema wing chun são ''3 diferentes maneiras de pensar sobre o mesmo assunto''...Isso explica muito não é?

      Um abraço pra vc e continue sempre nos visitando :)

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